[Nerds] Ølsmakeskole - første leksjon

Anders Christensen anders at geekhouse.no
Thu, 07 Jul 2005 11:33:36 +0200

Førstkommende tirsdag kl 19.00 hadde jeg tenkt å holde et arrangement
for å bedre min og andres smakssans ifm øl. Det hele vil gå omtrent som
for et 'Dr Beer Seminar', som er beskrevet i

   http://brewery.org/brewery/library/DrBeer.html

Dog vil det sikkert bli andre ting vi smaker på enn eksakt det som er
listet på den websiden. Jeg har endel andre lignende lister til forslag
til hva som kan gjøres med ølet for å fremprovosere konkrete smaker.

Årsaken til at vi gjør dette er selvfølgelig ikke å forbedre ølet, men
for å kunne isolere, identifisere og senere gjenkjenne ulike smaker og
lukter når vi i fremtiden drikker øl. Jeg hadde tenkt å bruke en ekstra
lys og lett variant av en herværende pils, for å sikre at det ikke er så
sterke smaker på ølet i utgangspunktet. Det vil ikke bli servert vanlig
øl.

Konkret tid og sted er:

   Tirsdag 12 juli kl 19.00
   Frostaveien 6 (oppgang fra Aslak Bolts gt)

Ellers har jeg laget en E-post-liste for annonseringer mm av hendelser
som ølentusiaster i Trondheimsområdet kan være interessert i å kjenne
til. Den heter ninkasi@geekhouse.no. Ninkasi er en summerisk ølgudinne
(jeg hadde bare ikke lyst til å ha ø-er i listenavnet). Postinger er
begrenset til de som er medlemmer på lista, men medlemskap er åpent.

Det er fint om jeg får et hint pr email fra de som vet at de kommer,
slik at jeg har en viss mulighet for å se omtrent hvor mange vi blir,
det har litt med hvor mye øl jeg skal hamstre.

Send en tom mail til ninkasi-subscribe@geekhouse.no for å melde deg på
lista. Det er meningen at lista er for annonseringer og slikt, men jeg
er åpen for diskusjoner og synspunkter også. Dersom det skulle bli mye
diskusjon og slikt på lista, så kommer jeg etter behov til å lage flere
lister med differensiert bruksprofil. Spre gjerne infoen om denne lista
til andre som måtte være interessert i å melde seg på.

Meld deg på denne lista dersom du er interessert i ølrelaterte
postinger fra meg, for jeg kommer til å trappe ned på slike postinger
til nerds- og tut-lista etterhvert.

Med hilsen,
-anders
--