Natur og Ungdom på syretripp?

Øyvind Grønnesby oyving+news at pvv.ntnu.no
Wed May 25 16:03:03 2005

* sveins@tihlde.org

| I din forrige post var det snakk om 20 meter over havet, ikke 50. Hva
| er riktig?  Plukker du bare disse tallene ut som vilkårlige eksempler
| eller har du noen bakgrunn for å sitere disse verdiene?

US Geological Survey sier at 25% av USAs befolkning vil bli berørt av
flom hvis havnivået stiger med 10m, og at en full nedsmelting av pol-is
og isbreer vil føre til en økning av havnivå på ~80m.  Jeg tror ikke
tallene Hanno siterer er urealistiske selv om de kanskje ikke er
presise.

Kilde: <http://pubs.usgs.gov/fs/fs2-00/>

| Og uansett, dersom du har rett i at vi får massiv global oppvarming,
| polene smelter og 20% av jordas befolkning må flytte på seg, så må du
| huske på at det åpnes ufattelige arealer andre plasser.

Å flytte på 20% av jordens befolkning er selvsagt en liten oppgave med
få eller ingen geopolitiske konsekvenser.

| F.eks. vil både jordbruks og bo-arealene som en høyere temperatur åpner for
| i Sibir utgjøre atskillig mye mer enn hva vi eventuelt mister ved at noen
| lavereliggende områder blir oversvømt, og da er det vel ikke lengre noe
| stort problem å ta hånd om dem som må flytte på seg?

Du har selvsagt pålitelige tall som sier hvor store arealer som kommer
til å bli tilgjengelige, hvilken avkastning de vil gi med mat og som er
balansert mot det vi vil tape av ørkendannelse og områder dekt av hav?

--
Øyvind Grønnesby