Jenter og Data

Tollef Fog Heen tfheen at stud.ntnu.no
Thu Mar 10 08:16:03 2005

* Robert Mæhlum

| Mener du at mattekarakteren er en indikator på hvor godt forberedt
| du er til jobb som "data-siving" etter endt utdannelse?

For det første var det, som Steinar skriver, snakk om diskret
matematikk.  Disk. mat. er den teoretiske motparten til algoritmer og
datastrukturer.  Jeg tviler på at du vil finne noen som er flinke i
algoritmer og datastrukturer som samtidig ikke gjorde det ihvertfall
rimelig greit i diskret matematikk.

Videre er det helt klart at hvor flink man er i matematikk i en del
tilfeller sier mye om hvor god man vil være etter endt utdannelse.
Matematikk 4 er et helt nødvendig fag for å forstå teorien som ligger
til grunn for svært mye bilde- og lydbehandling, f.eks.  Alle
matematikkfagene er svært viktige for å ha et grunnlag for å kunne
forstå hvordan kryptosystemer fungerer, osv.

Så for å svare på spørsmålet ditt: Ja, helt klart.

--
Tollef Fog Heen                                                        ,''`.
UNIX is user friendly, it's just picky about who its friends are      : :' :