Jenter og Data

Robert Mæhlum roberm at idi.ntnu.no
Wed Mar 9 23:03:04 2005

Atle Frenvik Sveen <atlefren@stud.ntnu.no> skrev:

> Flott å se at andre har meninger om saken, men hva er det du håper at jeg
> vil forstå? At man trenger kvinner på julebordene? Eller er det bare det
> faktum at jeg tråkker i salaten ved å hevde at ikke alle på død og liv
> burde guides gjennom en høyere utdanning?

Det jeg henviste til var linjene jeg siterte fra deg:
  "<znip>... men hva har skjedd med tanken om beste menneske
  til beste jobb? Hvis det er slik at mange jenter på datalinjer
  sliter så mye med matte at de må ha enda mer hjelp
  enn det ordinære tilbudet kan man vel lure på hvorfor de
  skal gå linjer med matte i fagsirkelen.."

Det du skriver her er at jenter som sliter med matte ikke har noe
på datalinjene å gjøre (alle datalinjene på siv.ing har mattefag).
Mener du virkelig dette? Mener du at mattekarakteren er en indikator
på hvor godt forberedt du er til jobb som "data-siving" etter
endt utdannelse?

> <znip> Det jeg mener er at hvis noen, i tillegg til all den
> ekstrahjelpen NTNU stiller med som et tilbud til alle,
> trenger et kræsj-kurs i matte for å stå til eksamen
> arrangert av en forening som "jenter og data", kan det
> tyde på at de ikke har mye på en slik utdanning å gjøre.

Jeg tror det er mange, både gutter og jenter, som har slitt
med matte i de første semesterene som til tross for dette
gjør det glimrende i "datafagene".

--
Robert