Jenter og Data

Tom Dagstad dagstad at stud.ntnu.no
Wed Mar 9 12:18:03 2005

Tollef Fog Heen wrote:

> Som et annet aspekt her har man likestillingsloven som svært enkelt
> sier:
>
> § 6. (Lik rett til utdanning.)
>
>        Kvinner og menn har samme rett til utdanning.
>
> Det å da gi ekstraundervisning til kvinner er (så vidt jeg kan se og
> forstå det) helt klart i strid med dette.

Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner "Jenter og Data"-prosjektet fullt
ut, deriblant finanisering og lignende, men jeg vet såpass at de
iallfall søker bedrifter om sponsing for å få til spesielle tiltak.
Videre antar jeg også at en slik organisasjon kan søke
likestillingsmidler for å gjennomføre tiltak. Så det er ikke
nødvendigvis på bekostning av guttene jentene får tilgang til denne
undervisningen, men snarere på grunn av midler øremerket slike formål.

> Nei, det er for få søkere til siv.ing-fagene som helhet, og det jevnt
> over for dårlig kvalitet på søkerene, særlig når det gjelder
> matematikk.  Artikler som
> http://www.underdusken.no/html/2002/02/959.html ,
> http://www.underdusken.no/html/2003/10/2307.php viser dette.

Så klart burde NTNU komme med tiltak som også hever kompetansen til
studenter generelt, men er det ikke det de også har startet med nå, med
blant annet matematikklaboratoriet og lørdagsverkstedet? Tiltak som har
gitt resultater:
http://www.universitetsavisa.no/ua_lesmer.php?kategori=nyheter&dokid=42127ab81c07f7.33221184

--
tom