Jenter og Data

Erik Harg harg at idi.ntnu.no
Thu Mar 10 17:18:02 2005

Tom Dagstad wrote:
>Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner "Jenter og Data"-prosjektet fullt
>ut, deriblant finanisering og lignende, men jeg vet såpass at de
>iallfall søker bedrifter om sponsing for å få til spesielle tiltak.
>Videre antar jeg også at en slik organisasjon kan søke
>likestillingsmidler for å gjennomføre tiltak. Så det er ikke
>nødvendigvis på bekostning av guttene jentene får tilgang til denne
>undervisningen, men snarere på grunn av midler øremerket slike formål.

I NTNUs Handlingsplan for likestilling for 2004-05 kan man lese følgende om
finansieringen av J&D:
"De tre involverte datainstituttene bidrar med 56 % av prosjektets utgifter. De
resterende midlene er fra NTNUs strategi og omstillingsmidler, samt økonomisk
støtte fra næringslivet."
(http://www.ntnu.no/likestilling/vedtak/likestillingsplan2004.pdf)

Så det er ganske klart at midlene J&D har fått tildelt i hovedsak kommer fra en
sentral kilde; NTNU m/ institutter. Hvorvidt disse midlene ville kommet den
felles undervisningen i Diskret Matte til gode, om J&D ikke hadde fått dem, kan
man jo så lure på.

Hovedpoenget er må jo være å vurdere hvorvidt Diskret-kurset kan regnes som
undervisning, og om det å utelukke deler av studentene basert på kjønn dermed
er å anse som diskriminerende.

Erik