Jenter og Data

Tom Dagstad dagstad at stud.ntnu.no
Tue Mar 8 18:33:03 2005

Atle Frenvik Sveen wrote:

> Så hvorfor skal en organisasjon som fokuser på jenter og data gi
> mattehjelp til jenter som tar datafag?
Fordi industrien er tjent med at kvinner også er med på å utvikle
applikasjoner som også er tiltenkt kvinnelige brukere?

> Såklart skjønner jeg at det ikke er
> dumt å prøve å motivere jenter til å studere datafag, men hva har skjedd
> med tanken om beste menneske til beste jobb? Hvis det er slik at mange
> jenter på datalinjer sliter så mye med matte at de må ha enda mer hjelp
> enn det ordinære tilbudet kan man vel lure på hvorfor de skal gå linjer
> med matte i fagsirkelen.. (skal vel ikke skryte på meg å være noen kløpper
> i matte jeg heller, men synes fortsatt det er et poeng)
Et slikt tilbud kan være med på å rekruttere flere kvinnelige studenter.
  Det samme virkemiddelet trengs ikke for menn, da det er flere nok
mannlige søkere til dette studiet.

> og ja, tviler sterkt på at en organisasjon ved navn gutter og data hadde
> fått mye støtte... og synd er det... likestilling over alt! sånn ps
> kvinnedagen, når er mannsdagen?
Huff, ja. Når skal man sette undertrykkingen av menn på dagsorden? På
tide med et internasjonalt fokus på den stakkars mannen også. Var det i
Saudia-Arabia menn ikke hadde stemmerett?

Og ja, tviler på at en organisasjon som "gutter og data" ville fått den
store støtten, på samme måten som organisajonen "kvinner inn i
omsorgsyrkene" ikke ville fått det.

tom