Jenter og Data

Tollef Fog Heen tfheen at stud.ntnu.no
Wed Mar 9 11:21:04 2005

* Tom Dagstad

| Fordi industrien er tjent med at kvinner også er med på å utvikle
| applikasjoner som også er tiltenkt kvinnelige brukere?

(Jeg tror at påstanden om at menn og kvinner trenger forskjellig
brukergrensesnitt ikke stemmer, men det er ikke så viktig her.)

Det at man har Jenter og Data er fint.  Det er bra at det kommer flere
kvinner inn i databransjen.  Det som ikke er fint er når det dannes
lukkede, kjønnsbaserte samfunn.  Det er enda mindre bra når disse
dekker opp et behov som finnes, med ressurser fra felleskassen, uten å
gi fri tilgang til alle.  Disk. mat er et fag en del studenter har
problemer med, enten de er kvinner eller menn.  NTNU burde gjøre da er
å tilby alle som trenger det ekstraundervisning, ikke bare en liten
gruppe.  Hvis problemet her er at kvinner er redde for å stille
«dumme» spørsmål når det er andre som sitter rundt i salen og
tilsynelatende vet svaret på alle spørsmålet så får man sørge for at
det å sitte å fnise over spørsmål (f.eks) ikke er akseptabel
oppførsel.

Som et annet aspekt her har man likestillingsloven som svært enkelt
sier:

§ 6. (Lik rett til utdanning.)

       Kvinner og menn har samme rett til utdanning.

Det å da gi ekstraundervisning til kvinner er (så vidt jeg kan se og
forstå det) helt klart i strid med dette.

| Et slikt tilbud kan være med på å rekruttere flere kvinnelige
| studenter. Det samme virkemiddelet trengs ikke for menn, da det er
| flere nok mannlige søkere til dette studiet.

Nei, det er for få søkere til siv.ing-fagene som helhet, og det jevnt
over for dårlig kvalitet på søkerene, særlig når det gjelder
matematikk.  Artikler som
http://www.underdusken.no/html/2002/02/959.html ,
http://www.underdusken.no/html/2003/10/2307.php viser dette.  Dette
har lite med kjønn å gjøre, men med den generelle holdningen og
kompetansen når det gjelder realfag i Norge i dag.

[snipp små usakligheter om «stakkars mannen og tilsvarende.]

--
Tollef Fog Heen                                                        ,''`.
UNIX is user friendly, it's just picky about who its friends are      : :' :