it's not:learning

Eirik Refsdal eirikref at pvv.ntnu.no
Mon Jan 19 22:31:03 2004

ove.haugalokken@plu.ntnu.no (Ove Kr. Haugaløkken) writes:

> Nå tar du vel litt hardt i? Studieavdelingen gjorde en grundig jobb
> med å vurdere it's:learning mot andre tilgjengelige LMS-er før det ble
> kjøpt. Du finner rikelig med dokumentasjon om dette på Innsida.

Jeg mener naturligvis ikke at man _faktisk_ lukket øynene, snurret rundt
og kjøpte inn det man pekte på, selv om jeg i farten kommer på fem-seks
IT-systemer man har kjøpt inn her ved NTNU hvor jeg slett ikke tør
utelukke at det er nettopp slik det har foregått.

Du misforstår også det andre jeg skrev.  Jeg snakket ikke om
sammenlikning av forskjellige LMS-systemer, jeg snakket om å sette seg
ned og finne ut hva man faktisk har bruk for.  Ikke minst hva _brukerne_
av systemet faktisk har bruk for.

Ellers har jeg lest gjennom alle dokumentene jeg fant under
skal begynne.  Eller hva jeg skal våge å si om det jeg nå har brukt
fire timer på å lese.

Jeg har ikke sett et fnugg av grundige sammenlikninger mellom de
forskjellige systemene (kun intervju med én faglærer, én studass, en
liten brukbarhetstest, et EiT-prosjekt som ikke nevnte It's Learning med
ett ord og en verdiløs spørreundersøkelse hvor man stilte 41 studenter
på Afrikakunnskap lite gjennomtenkte spørsmål om CourseKeeper) og hadde
satt pris på om du kunne komme med nærmere forklaringer på hvor man
finner denne dokumentasjonen.

Jeg vil gjerne lese om:

 * hvilken rolle man ser for seg at et LMS ved NTNU skal ha

 * hvordan det skal benyttes av forskjellige typer studenter (fag som
   tradisjonelt sett har veldig forskjellige undervisningsopplegg, men
   også forskjellen mellom heltidsstudenter som befinner seg her i byen
   og fjernstudenter)

 * hvilke vurderinger som ble lagt til grunn for de valgene man har
   gjort mellom de forskjellige systemene (gjerne både dengang man valge
   CK og nå sist hvor man valgte IL)

 * undersøkelsene man har gjort for å finne ut hva studentene ønsker seg

Og jeg vil helst ha noe annet enn den høytsvevende synsingen det har
vært i de dokumentene jeg fant på den nevnte websiden.  Jeg orker ikke
mer pjatt av typen:

  "Et sentralt punkt kan i denne forbindelse være hvordan IKT brukes til
   å skape helhetlige læringsprosesser ved å stimulere til aktivt
   engasjement hos den lærende gjennom kreativ tenkning og interaksjon
   der kunnskap konstrueres og rekonstrueres."

  "Kommunikasjonsteoretisk sett vil metarefleksjon omkring læring,
   kunnskap og interaksjon stå sentralt."

  "Et nettbasert læringssystem blir derfor på mange måter et komplekst
   medium med flere dimensjoner."

  "Av den grunn er det nødvendig å skape kommunikative og refleksive
   strukturer omkring den interaksjonen som foregår i virtuelle
   kontekster."

  "Raskere tekniske, økonomiske og sosiale endringer medfører betydelige
   endringer i menneskenes livsstil og i måten arbeidsmarkedet fungerer
   på, slik at kunnskap og kompetanse har blitt en nøkkelfaktor for
   nødvendige omstillinger i privat og offentlig sektor og i samfunnet
   generelt. Livslang læring er ikke lenger bare et ønske."

Jeg har virkelig _ingen_ anelse om hvilken planet disse personene har
befunnet seg på, men det er svært langt fra min "gå på forelesninger,
skriv ut øvinger, gjør øvinger, lever øvinger, les boken og ta
eksamen"-studiesituasjon.

Jeg er rett nok også en av disse som ikke har forstått hvorfor man på
barneskolen skal slutte å pugge ting og bare sitte i gruppearbeid og
"føle" i stedet, så jeg er sikkert ikke moderne og dynamisk nok i
utgangspunktet.  Kanskje de virtuelle kontekstene i flere dimensjoner
gjør at jeg ikke får metareflektert nok, hvem vet.

> Det er ingen ting som hindrer din faglærer i å gjøre akkurat det. Du
> får bare spørre, og ellers avfinne deg med at det kan være andre
> studenter - og faglærere - ved NTNU som trenger noe mer.

Ja, bevare meg vel.  Jeg prøver bare å gjøre dere/noen oppmerksom på hva
jeg som student faktisk har bruk for, i stedet for at dere bare skal
fortsette å sitte der og synse, tro og mene om hva jeg har bruk for uten
å noen gang ha tatt dere bryet med å spørre.

Men etter mange år her oppe har jeg dessverre inntrykk av at mange
ansatte ved NTNU helst hadde sett at man ikke hadde alle disse plagsomme
studentene å ta hensyn til - et inntrykk som forsterkes kraftig av hele
denne prosessen med LMS-systemer.

Men nok om det.  Hvis du kan komme med noen pekere til fornuftige
dokumenter vedrørende hele prosessen slik at vi kan få innsikt i hva som
faktisk har skjedd, så blir jeg veldig glad :)

For moro skyld kan jeg også nevne følgende fra kravspesifikasjonen,
siden det var et tema tidligere i tråden:

  "Videre skal følgende forutsetninger legges til grunn for
   kostnadsberegningen:

   * Systemet skal kjøres på NTNUs server(e)
   * Oppsett av server med nødvendig operativsystem samt drift og
     vedlikehold av dette utføres av NTNU
   * Drift av LMS etter installasjon utføres av NTNU, basert på
     leverandørs driftsdokumentasjon"

--
Eirik Refsdal
eirikref@pvv.ntnu.no -- http://www.pvv.ntnu.no/~eirikref/