[Nerds] Øltur til Granås gård på Stjørdal

Anders Christensen anders at geekhouse.no
Sat, 03 Sep 2005 11:27:22 +0200

Hei folkens!

Jeg arrangerer en tur med ølsmaking på Granås gård på Hegra, noen få
kilometre øst for Stjørdal sentrum og Værnes lufthavn. Det vil skje 8
september, dvs førstkommende torsdag kl 19.00 på Hegra, med avreise fra
Trondheim en times tid tidligere.

Morten Granås, som selv malter og brygger maltølet sitt, vil fortelle
oss om bryggeprosessen, vise oss om i såinnhuset - der kornet tørkes -
og deretter vil vi få smake på ølet i masstua, som er en gårdens
eldste bygninger - fra 1830-tallet. Til prøvesmakingen vil det bli
servert spekemørr og hjemmebakt flatbrød, i tillegg til mer vanlige
barsnacks som peanøtter og saltstenger. Han estimerer at det hele vil
ta halvannen til to timer.

Stjørdalen er ett av de få stedene i Norge der man har en ubrutt
tradisjon med gårdsbrygget øl. Her har bryggingen overlevd som en bred
og aktiv tradisjon som har stått sterkt i den lokale bevisstheten,
mens den de fleste andre steder enten har dødd ut eller blitt en
marginal eller museal aktivitet. I Stjørdalen er bryggingen sentrert
rundt såinnhusene, som er et tørkehus eller en røykstue der man tørker
eller røyker kornet. Vanligvis går flere gårder sammen om å bygge og
drive et slikt såinnhus, og det sies at det fremdeles er flere dusin
slike såinnhus i jevnlig aktivitet.

Maltølet i Stjørdalen er også spesielt i det at det oftest har en
markant røyksmak. Selv om det er mange som synes denne smaken er litt
vel eksotisk, så er det ikke mer spesielt enn at byen Bamberg i
Tyskland har en tradisjon for et røykøl - Rauchbier - som til
forveksling kan minne om Stjørdalsølet. Ett av ølene derifra selges
endog fra Systembolaget i Sverige og regnes av mange for å være en
spesiell men utsøkt opplevelse. Jeg har ennå ikke smakt på ølet til
Granås, men det er blitt meg sagt at hans øl har en langt mildere og
vennligere profil enn de mest ekstremene og beryktede Stjørdalsølene.

Noen linker:
   http://www.stjordalens-blad.no/lokale_nyheter/article786682.ece
   http://home.online.no/~gretafs/maltol/9936.htm

Praktisk informasjon:

Prisen på selve ølsmakingen er 120,-. Det er en øvre grense på 30
personer pga lokalenes størrelse.  Jeg tar bindende påmeldinger til
anders@geekhouse.no eller på tlf 91897181 etter prinsippet om først
til mølla. Sålenge det er plass er det bare å melde seg på, helt frem
til selve kvelden.

MEN I TILLEGG: Jeg hadde også tenkt å leie en turbuss for anledningen,
med avreise kl 18.00 fra Trondheim. Dersom vi blir oppmot 30 stk, så
skulle det komme på rundt 100.- pr hode for bussen. For å kunne
bestille buss av rett størrelse, trenger jeg påmeldingen innen lunsj
på førstkommende tirsdag, så for de som melder seg på INNEN KLOKKEN
12.00 på tirsdag 6. september OG SIER AT DE VIL HA TRANSPORT, skal jeg
skaffe transport med avreise fra enten Gløshaugen eller Trondheim
sentrum, og med retur når besøket er over.

Dersom du har spørsmål, så send dem til meg på anders@geekhouse.no
eller ring meg på tlf 91897181. Send gjerne meldingen videre til andre
ølentusiaster som vil ha glede og av å være med på denne turen.  Evt
kan de også melde seg på infolista jeg har om øl, ved å gå på denne
siden: http://www.geekhouse.no/mailman/listinfo/ninkasi

Med hilsen,
Anders Christensen