Tur til Orkdal i helgen

Anders Christensen anders
Thu, 29 Jun 1995 23:56:45 +0200

Hei,

Til helgen forsøker vi å få i stand den turen vi måtte avlyse i pinsa
(pga at severdighetene ikke var åpnet enda). Dette er ment som første
tur i en serie på 4-6 i sommer, og for å gjøre det enklest mulig er
ett av de nærmeste målene valgt til første turen: nemlig Orkdal.

Potensielle, severdige mål er:

* Gamlegruva (Løkken). Gruve fra i 1650. Utstillinger i selve gruva
  viser ulike faser av forskjellige driftsmetoder, fra gammeldags
  fyrsetting og fremover.

* Thamshavnbanen (Løkken-Orkanger). Smalsporet jernbane fra
  1908. Norges første elektriske jernbane. De tre originale
  lokomotivene ble sprengt i stykker under krigen, og to komplette
  lokomotiv ble bygd av restene. Ett ble senere gitt i gave til NTH
  (Oma Electra) og det andre er utstilt på Løkken.

* Utstillingshallen/Thamshavnbanen (Løkken). Utstilling av
  jernbanemateriell.

* Bergverksmuseet (Løkken). Museum knyttet til bergverksdriften i
  Løkken-området.

* Orkdal dyrepart. Ikke verdens største, men sannsynligvis severdig.

* Bårdshaug herregård. Det skal være omvisning i hovedbygget, men jeg
  vet ikke om den har kommet igang enda.

* På Løkken pleide det også å være en annen gruve som var åpen. Den
  var i drift frem til 1987, og det var mulig å komme ned 810 meter
  under havet. Jeg har ikke sett referanser til denne i materiellet,
  så det er mulig den ikke er åpen lengre. Det sies at det for tiden
  drives «næringsvirksomhet som er uforenlig med turisme» der, uten
  at jeg vet hva det er.

* Det finnes også et par bygdemuseum, men av erfaring er disse ikke
  alltid verdens mest interessante når utgangspunktet er en kort
  visitt.

Turen er planlagt slik: Siden Orkdal er relativt nærme, er det
enkleste å starte om morgenen. Jeg planlegger å dra fra NTH
(Sentralbygg II utenfor Tapir Mat) klokken 9.00 på lørdag. Dersom alt
som er nevnt er åpent, kan det bli litt for mye for en dag. Isåfall
kan vi følge samme prosedyre også på søndag.

Det jeg trenger å vite er hvor mange som kunne tenke seg å være med,
og ikke minst hvor mange som kan stille med bil. Det er ikke bindende,
men det er svært greit for meg om jeg har noenlunde oversikt over hvor
mange vi blir, og spesielt dersom vi blir mange personer men få biler.
Endelig opptelling og avgjørelse om hva som skal besøkes blir tatt på
Peppe's fredag kveld.

Dersom noen har lyst til å bli med, men fiske i stedet for å fly rundt
på ulike severdigheter, så tror jeg det er gode muligheter både i
Orkla og i fjorden. Men merk at alle praktiske detaljer rundt dette
får de interesserte ordne selv! Jeg kan formidle info om om gårder som
skaffer fiskekort og kanoer og slikt, men jeg har ikke lyst til å fikle
med dette selv.

Med hilsen
-anders