Natur og Ungdom på syretripp?

Hanno Sandvik hanno.sandvik at bio.ntnu.no
Wed May 25 11:03:03 2005

Forsøk på et svar til flere av debattinnleggene (gjengitt under):

- Innleggene til Telcontar og Roger Birkeland viser nøyaktig det jeg mente
med useriøs argumentasjon: Ingen klimaforskere benekter at klimaet svinger
av naturlige grunner. Og ingen klimaforsker hevder at han/hun kan gi et
"eksakt" tall på menneskeskapte CO2-utslipp. Det de sier er derimot at det
med dagens kunnskap er hevet over all feilmargin og dermed tvil at det
menneskeskapte utslippet fører til en (ytterligere) temperaturøkning. Det
er _denne_ forskere, politikere og miljøvernere snakker om. Både fordi den
kommer i tillegg og fordi den kan gjøres noe med. (Faktisk er det jo slik
at, jo større den naturlige delen av oppvarmingen er, desto MER må vi
redusere den menneskeskapte delen, hvis vi skal ha en sjans til å holde
klimaet noenlunde konstant.) For å si det enda en gang: Klimaforskere er
uenig om mye, men ikke om at mennesket utøver en effekt på klimaet. Å
bruke uenighet mellom forskere som argument, er både useriøs og uetisk
hvis denne uenigheten ikke berører den konklusjonen man angriper.

- Magnus Holla Sivertsen er inne på at balanser endrer seg hele tiden. Med
fare for gjentakelse: Det er korrekt. Men å si at det er like greit,
innebærer et moralsk ansvar, nemlig å ta vare på de menneskene som rammes.
Og her er det ikke bare snakk om noen hundre mennesker på noen spredte
atoller i Stillehavet, men om de 20 prosentene av verdensbefolkningen som
bor på landområder som er lavere enn 50 meter over havet.

- Til slutt: Jeg syns det er meningsløst å gi karakter til miljøproblemer.
Så lenge det er farlig å ikke begrense dem, mener jeg at de skal
begrenses. Hvis noen får tilfredsstillelse av å rangere problemene som
faller inn under denne kategorien, er det selvfølgelig fritt frem. Men jeg
har en viss mistanke om at dette fører til at ingen av problemen angripes,
istedenfor alle.

Hanno Sandvik