Jenter og Data

Robert Mæhlum roberm at idi.ntnu.no
Wed Mar 9 22:48:03 2005

Anders Lindholm Båtstrand <anderlin@stud.ntnu.no> skrev:

> Og det må være noe av det dummeste innlegget jeg har lest på lenge. Hva
> med å argumentere litt for påstandene dine?

Hvilke påstander?

Hvilke linjer på siv.ing. har ikke matte i fagsirkelen?
Kan man bli god i fag som algoritmer/datastrukturer og programmering
med en middels karakter i for eksempel integralregning?
Hvor mange av mattefagene har innhold som _mange_ av datastudentene
for bruk for i jobben som kommer etter studiene?
Hvor bra indikator er mattekarakteren på om du er rett person
i rett stilling, når stillingen er en typisk stilling for en
person fra datastudiene?

Det er mange tilsynelatende "unyttige" fag på siv.ing data, men
etter å ha gjennomført de fem årene har man forhåpentligvis
opparbeidet seg en basis som er uavhengig av programmeringsspråk,
verktøy, databasesystem og operativsystem. Om man i tillegg har
opparbeidet seg evnen til å sette seg inn nye ting raskt, jobbe
strukturert og angripe problemer systematisk burde man være godt
kvalifisert framfor personer fra NITH, Næringsakademiet,
IT-akademiet etc.

Det har da ingenting med om studenten slet litt med matte i studiene.

--
Robert