[Datamuseum] Faddergruppe for VAX 11/750

Tore Sinding Bekkedal toresbe at gmail.com
Fri Mar 31 14:31:49 CEST 2017

Hei! Det er en stund siden jeg var involvert, men kjempekult å se at det er
liv rundt museet igjen, og spesielt kult at det er gamle DECies med. Da jeg
satt opp disse maskinene rundt 2010/2011 så bodde jeg i Oslo og toget et
par ganger til Trondheim, men nå bor jeg i Trondheim, og jeg vil gjerne
være involvert i å ta dette prosjektet videre. Med forbehold om at det
altså er en stund siden og jeg sikkert kan huske feil her:

VAX-11/750 var satt opp til å boote fra RA82en i racket til venstre for
CPU-chassis. Vertsnavn var IIRC HYSING, VAX/VMS 5.5. Den snakker også via
DECnet IV over thinnet med en AlphaServer 2100 og en VAXstation 3100.

Jeg ville advare litt mot å sette opp TS11 hvis målet er å bruke den til
noe; den er treg, støtter ikke 6250bpi hvis det skulle bli nødvendig, og
venner som har brukt dem da de var nye som insisterer på at TS står for
"tape stretcher". Da er det mye mer fristende å skulle feilsøke TU81+en som
er koblet opp og konfigurert, som i tillegg støtter 6250. Den kommer opp
med en eller annen mekanisk feilkode jeg ikke fikk feilsøkt.

Mitt lille "pet project" var og er å låne en CR-11 (Unibus kontroller for
Documation hullkortleser) fra en av PDP-11ene så vi kan punche hullkort på
029 og lese dem, selv om det ville være anakronistisk.

TU58en har et problem som gjelder de fleste TU58er; kapstan-gummien
"smelter" til en svart gørr det er umulig å få av hverken tape eller
fingre. Interfjeset mellom CPU og TU58 er standard RS-232 via en Berg
IDC-connector koblet til backplane; jeg satt opp en TU58-emulator (på min
laptop?) med mikrokode. Dette kunne vel med fordel erstattes av en
Raspberry Pi. Hvis vi skjuler den i kabinettet kan vi drive den med strøm
fra en av 750ens USB-porter. :)

mvh,
Tore

--
Tore Sinding Bekkedal | http://gunkies.org/ | Mob: +47 91 85 95 08
"I never let my schooling interfere with my education." - Mark Twain