[Datamuseum] Faddergruppe for VAX 11/750

David Kaasen davidk at ntnu.no
Fri Mar 31 01:30:02 CEST 2017

Hei!

On Tue, 21 Mar 2017, Anders Christensen wrote:

> Hei,
>
> I forbindelse med datamuseet på IDI og IME ønsket noen studenter å se på
> å ta opp noen av de gamle maskinene.
>
> En mulighet er en VAX, og kanskje spesielt en VAX 11/750, helst med ekte
> VT100 eller papirterminal, og gjerne med en TS-11 tapestasjon. Men det
> er mye annet utstyr man kan koble opp, den kan til og med kobles på
> nettet om man bare har brannmur.

Hvor langt kom dere med VAX-en? Tape-stasjonen på den er gåen (tror
det var morken/klissete gummi). Jeg mener at Tore Sinding Bekkedal
«fikset» den i 2011 ved å koble en seriekabel mellom tape-stasjonen og
en Linux-PC som stod på kottet ved siden av (arkana.nvg.ntnu.no, vet
ikke om den fortsatt er der). SIMH overførte et tape-bilde via
seriekabelen, og VAX-en bootet i VMS.

> Er det noen som er interessert i å være med i faddergruppe for å bringe
> liv i en gammel Vax, og som har fritid nok til å ofre en kveld i ny og ne?

Jeg er gjerne med.

Datamuseet har forresten en etablert e-postliste: