PVV-utflukt til SMS

Anders Christensen anders@pvv.unit.no
Thu, 28 Mar 1996 12:56:31 +0100

Hei,

Strengt tatt er ikke dette en PVV-liste, men jeg tar meg den
frihet aa poste denne informasjonen her allikevel, da jeg har
mistanke om at det er endel som ville vaere interessert. Det
er originalt postet til newsgruppa unit.pvv.announce.

-anders

Hei,

PVV arrangerer en PFF-utflukt til Skipsmanøvreringssimulatoren (SMS)
til førstkommende søndag -- 31 mars -- klokken 14.00. (Joda, jeg er
klar over at dette er palmesøndag, og at de fleste ikke er
tilgjengelige, men les videre, les videre!)

SMS er en frittstående organisasjon som arbeider med opplæring av
skipsoffiserer til handelsflåten. Deres viktigste verktøy er
simulatoren sin, som er en fullskala skipsbro med alt tilhørende
utstyr; med omliggende skjermer som dekker ca 200 grader av utsikten
fra brua; og med et heftig datasystem for generering av grafikk på
skjermene. For at grafikken skal se realistisk ut når man beveger seg
inne på skipsbroen, er skjermen plassert rundt skipsbroen som del av
et kuleskall med radius 10 meter.

Simulatorspillene som du kan kjøpe hos den lokale datapusher eller
spille på byens spillebuler kan nok være imponerende, men simulatoren
på SMS slår dette temmelig grundig.

Forrige gang vi hadde utflukt til SMS, fikk vi bl.a kjøre tankskip
inn Langesundsfjorden, der vi drev sidelengs opp mot Brevikbroen,
ingen hyggelig opplevelse.

Administrativt: Det har liten hensikt å stappe for mange personer inn,
derfor har vi en øvre grense på 10 personer pr utflukt. De ti første
til å gi beskjed får plass. Beskjed gis pr elektronisk post til meg på
anders@pvv.unit.no. Jeg vil gi beskjed tilbake pr elektronisk post så
fort som mulig. Utflukten er kun tilgjengelig for PVVs medlemmer, men
det er mulig å melde seg inn, innmeldingsblankett på 42,- henger på
oppslagstavla på PVV-rommet.

Tidspunktet er altså klokken 14.00 den 31. mars; stedet er SMS, som
ligger ute på Ladehammeren. Kjør utover mot Dora-bunkerne, fortsett
forbi E.C Dahls bryggeri (de hvite murbyggningene) og fortsett opp en
liten bakke opp mot noen røde murbyggninger. SMS er en 'rund bunker'
som ligger lengst inne av de røde murbyggningene. Si ifra dersom du
trenger nærmere instruksjoner. Jeg kjører utover, og sålangt det er
plass i bilen kan folk sitte på med meg, si ifra.

Det BLIR flere utflukter etter påske til SMS, slik at det ikke er
siste sjanse på palmesøndag. Dog blir det sikkert mindre trangt på
palmesøndag, slik at de som har mulighet oppfordres til å komme da.
Konkret hvilke dager den eller de resterende utfluktene blir, er ikke
avklart, men det blir sannsynligvis i helgene i april etter påske.

Forøvrig vil jeg takke Thor Henning Amdahl, tidligere PVV-leder som
nå jobber ved SMS, for at han har gjort denne turen mulig for oss.

Med hilsen
-anders