Jenter og Data

Robert Mæhlum roberm at idi.ntnu.no
Thu Mar 10 19:18:03 2005

Tollef Fog Heen <tfheen@stud.ntnu.no> skrev:
> * Robert Mæhlum

> For det første var det, som Steinar skriver, snakk om diskret
> matematikk.  Disk. mat. er den teoretiske motparten til algoritmer og
> datastrukturer.  Jeg tviler på at du vil finne noen som er flinke i
> algoritmer og datastrukturer som samtidig ikke gjorde det ihvertfall
> rimelig greit i diskret matematikk.

Yepp, hadde jeg fått med meg at det var snakk om diskret matte hadde
jeg neppe skrevet setningene om alg.dat. :)

> Videre er det helt klart at hvor flink man er i matematikk i en del
> tilfeller sier mye om hvor god man vil være etter endt utdannelse.

Her er nok litt av grunnen til uenighetene; du skriver en del
tilfeller, mens jeg snakker om den gemene hop av datastudenter.

> Matematikk 4 er et helt nødvendig fag for å forstå teorien som ligger
> til grunn for svært mye bilde- og lydbehandling, f.eks.  Alle
> matematikkfagene er svært viktige for å ha et grunnlag for å kunne
> forstå hvordan kryptosystemer fungerer, osv.

Selvfølgelig finnes det elementer i mattefagene som er svært viktig
for å forstå de mer interessante fagene i tredje og fjerde året, men
det å få "panikk" i et fag og komme ut med en middels karakter i matte
må ikke være ensbetydende med at du ikke har forstått nok til
håndtere og forstå de andre fagene.

Er det slik at de fleste av datastudentene vil jobbe med
kryptosystemer og bilde/lyd-behandling eller vil mesteparten jobbe
som "it-konsulenter"? Tror du de med middels mattekarakterer
vil bli valgt til "datajobber" som krever tunge mattekunnskaper?

> Så for å svare på spørsmålet ditt: Ja, helt klart.

Vi blir nok aldri enige :) Det er mulig andre firmaer bruker
mattekarakteren som en indikator på en datasivings dyktighet.

Om jeg skulle ansatt en datasiving. som konsulent hos meg hadde
jeg neppe brukt mattekarakteren for å rangere søkerene. Om det
hadde dukket opp ei jente med svake mattekarakterer, som
samtidig var faglig dyktig, ansvarsbevisst og selvstendig hadde
saken vært svært enkel.

--
Robert