[Datamuseum] Museumsdugnad

Anders Christensen anders at geekhouse.no
Mon Feb 8 22:57:13 CET 2010

Hei alle sammen,

Dugnaden vi hadde i museet forrige fredag tok oss et godt stykke, men vi
har fremdeles litt igjen. Derfor inviteres det til ny dugnad
førstkommende fredag (12. feb) kl 1600 og utover. Jeg er klar over at
mange ikke kan komme kl 1600, men jeg satser på at folk kan komme og gå
på litt ulike tidspunkter. Det er forøvrig Peppespizza kl 1900, så det
kan jo taes som et vorspiel til det.

Oppmøte er i vestibylen utenfor aud F1 på Gløshaugen.

Målet er å ferdigstille utstyr som skal være med på en filminnspilling
der Faction Film ønsker å lage et tidsriktig 80-talls kontrollrom.

Følgende saker gjenstår:

 1) Vi må få på plass en maskin med fem serieporter - eller sette opp to
eller tre maskiner som tilsammen har fem slike porter. Kaasen har
foreslått en maskin fra NVG. Det viktige er at den kjører en eller annen
linux.

 2) Vi har ikke kontroll over kommunikasjonen med skriver, en General
Electrics TermiNet 340 båndskriver. Den ser ut til å virke perfekt, men
vi har ikke funnet ut hva slags kommunikasjonsparametre den skal ha.

 3) Vi trenger å blinke ut (eller skrive) noen program som filmfolkene
kan filme skjermene med. De hadde lyst på noe som listet mange tall og
noe som viste noe grafikk. For tallene gjorde 'top' nytten, så lista
ligger ikke veldig høyt (les: datanerder kommer til å irritere seg). Er
det noen som kjenner et program som viser grafikk, helst
stolpediagrammer eller grafer eller status-bars eller noe slikt? Det bør
kunne kjøre på en unix-maskin i ASCII på en standard 80x24 skjerm - og
det er ikke sikkert at det er standard ASCII, det kan være
'NORSKII' (dvs varianter av ISO-646-NO). Dette bør kunne skrives ut på
skriveren også.

 4) Kabler .. vi trenger å finne frem kabler som er tilstrekkelig lange
og som kobler alt sammen. Gjerne med noen lange skjøtekabler i tillegg.

 5) Rengjøring. Noen av tasteturene er skitne, ditto for kabler og
skriver

 6) Papir, vi må finne litt listingpapir. Bredt, sebrastripet og med
traktorformatering.

Tja, det er vel det, tror jeg. Vi sees! De som kommer senere kan ringe
på meg på tlf 918 97 181. Døra inn i vestibylen foran F1 er åpen til
1800 eller 2000, men døra inn i IT-Syd stenges kl 1600.

Med hilsen,
-anders