[Datamuseum] Gjenstandssamling p å nett

Ola Nordal ola.nordal at hf.ntnu.no
Fri Nov 10 09:34:43 CET 2006

Hei

Jeg har arbeidet noe med registrering av datamuseum-samlingen ved NTNU, og
har lyst til å gjøre dette tilgjengelig på nettet. En modell for hvordan jeg
vil at dette skal være finnes her:
http://archive.computerhistory.org/search/

Jeg registrerer maskinene i en FileMaker-database, og kan eksportere feltene
(uten bilder) som en html-tabell. Se eksempel på dette her:
http://idi.ntnu.no/datamuseum/samlingene/testtabell

Det hadde vært ønskelig å fått til dette slik at hver oppføring i tabellen
kunne blitt en egen html-side, med mulighet for å legge til opplysninger,
kommentere etc. Hver post burde lenkes fra en index-side av denne typen:
http://idi.ntnu.no/datamuseum/samlingene/gjenstandssamlingen

Er det noen på denne lista som er erfaring med å lage php-script el.l. som
kan generere dette automatisk ut fra de tabellene jeg eksporterer fra
FileMaker? Vil dette være en vanskelig oppgave, eller er dette noe som er
ganske lett å få til? (mitt datakunnskapsnivå er dessverre for lavt til at
jeg 100 % forstår hva dette egentlig dreier seg om). Og hvis dette er
vanskelig - er dette noe som man kan lure noen studenter til å gjøre som
student-oppgave?

Hvis det er noen som har tips/spørsmål om dette så ring/mail meg, og jeg kan
prøve å forklare problemet mer inngående.

Poster dette både på datamuseum-lista i Trondheim og på NODAF-lista.

Beste hilsen
Ola Nordal

Ola Nordal
Historiker

Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap
NTNU
7491 Trondheim

tlf: 735 94892
mobil: 99 35 40 75
ola.nordal at hf.ntnu.no
http://datamuseum.no
http://ola.teks.no
http://idi.ntnu.no/~olano

³Forskning innen humaniora kan være en ensom ting, og man kan lett går seg
vill i de teoretiske irrgangene. Eller henge seg opp i hvordan å uttale
merkelige etternavn. Og det hender at forskere blir, vel, kokkelimonke.²
- Dag. B. Ladegaard