[Datamuseum] datahistorisk initiativ i Oslo.

Anders Christensen anders at idi.ntnu.no
Fri, 19 Aug 2005 10:41:11 +0200

Hei, godtfolk!

Jeg ville bare informere om at de i Oslo er i ferd med =E5 arrangere en
datahistorisk forening eller forum. Jeg har tatt kontakt med dem og
informert om hva vi jobber med her oppe. Annonseringen fra dem er listet
under. Jeg tror de er p=E5 et 'hadde-det-ikke-v=E6rt-fint-om' stadium, og=

det virker ikke som om de har hard finansiell oppbacking. =

Ellers, det ble tidligere kastet frem ideer om =E5 f=E5 tak i en person s=
om =

kunne jobbe ett =E5r med =E5 systematisere, katalogisere og ta vare p=E5 =
det =

utstyret som finnes, gjerne ogs=E5 tilgjengeliggj=F8re endel for =

utstillinger. Selv har jeg nok interesse men egentlig ikke tid til =E5 =

gj=F8re det, og jeg tror vi m=E5 ha dedikerte personer, og ikke utelukken=
de =

personer som gj=F8r det som en fritidssyssel. Idag har vi titusenvis av =

gjenstander p=E5 hundrevis av kvaderatmetre. =

Roland har informert meg om at det skal v=E6re et m=F8te 19 september der=

arbeidet hans det siste =E5ret med =E5 kartlegge historiske gjenstandet v=
ed
NTNU (ikke bare datahistoriske) skal presenterers. Kanskje vi kunne ha =

gjort litt strategisk diskusjon og hjemmelekse i forkant av det m=F8tet? =

Kanskje vi kunne f=E5tt sparket igang et Teknologisk museum i Trondheim, =

ett der data bare er en del av fokuset, eller kanskje vi kunne f=E5 igang=
 =

norges f=F8rste datamuseum? Uansett tror jeg arbeidet er for stor til =E5=
 =

kunne dras iland p=E5 frivillig innsats alene. Vi har mye velvilje, men =

alle har prioriteringer som gj=F8r at datahistorisk arbeide prioriteres =

ned.    =

Med hilsen,
-anders
-- =

|---   Anders Christensen, senioring. Teknisk gruppe    ---|---          =
  ---|
| Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap (IDI) | tlf +47-7359=
3681 |
|  Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)   | fax +47-7259=
4466 |
|---           N-7491 Trondheim; Norway                 ---|---          =
  ---|